OSB به معنای تخته هایی با چند لایه رشته های چوبی جهت دار شده هستند که برخلاف ظاهر آن، بصورت تصادفی قرار داده نمی شوند. با نوعی چسب مخصوص ضد آب به هم چسبیده اند.
در بسیاری از مناطق آمریکای شمالی OSB عملاً جایگزین پانل های دیگر در ساخت و ساز مسکونی شده است.
برای ساخت آن از یک سری تکنولوژی های پیشرفته ای استفاده شده است.این تخته ها از چند لایه رشته های چوبی که با نوعی چسب مخصوص ضد آب به هم چسبیده اند ، تشکیل شده اند .بسیار قوی ، محکم و استوار هستند.
استفاده از OSB بسیار راحت بوده و در خیلی موارد از تخته های چند لایه ، به لحاظ کیفی بهتر می باشد، به ویژه هنگامی که تحته های چند لایه، به طور استاندارد و طبق گواهی های مورد تایید ، ساخته نمی شوند. همچنین تخته های OSB قیمت کمتری نسبت به تخته های چندلایی مشابه خود دارند ، خلاصه ای از ویژگی ها و مزایای OSB استفاده از تخته های OSB نتایج کاری بهتر، بازده و ارزش بیشتری داشته و همچنین برای محیط زیست مناسب تر است. دلایل زیاد دیگری نیز وجود دارد که OSB را در مرتبه بالاتری نسبت به تخته های مشابه قرار می دهد.
ذیلا به پاره ای از مزایای OSB اشاره میگردد: اگرچه سبک است ولی همواره محکم میباشد. OSB بدون هر گونه حفره و شکاف بوده و ورقه ورقه نمی شود. دوام آن زیاد است. در هر نوع شرایط آب و هوایی قابل اطمینان است (البته انتخاب صحیح نوع OSB با توجه با شرایط در قسمت روش های استفاده از OSB به طور کامل توضیح داده شده است.) وزن آن در شرایط خشک و یا مرطوب ثابت می ماند.
به راحتی میتوان OSB را سوهان زد ، سوراخ کرد ، سنباده زد، رنگ کرد و چسباند. تخته ها را از نزدیک لبه شان ( حداقل 8 میلی متر) با میخ و یا پیچ بدون هر نوع شکاف یا سوراخی میتوان متصل کرد.
در بافت OSB هیچگونه اثری از نقاط پوک و تو خالی مانند گره چوب دیده نمی شود. این تخته ها در ابعاد و سایزهای مختلف تولید می شود. تخته ها قابل بازیافت هستند. و بسیاری از ویژگی های دیگر … مقاومت بالا در ابعاد مختلف، دارای چگالی یکنواخت ، یکجور بودن سطوح بر خلاف ظاهر امر انواع ضخامت پایین آن دارای مقاومت استثنایی بالایی می باشند.
و این موضوع برای ضخامت های بیشتر بالاتر است. مقاومت بالا در مقابل نفوذ و انتشار بخار آب. که خاصیت در نوع OSB3 بیشتر تقویت شده است. استحکام بالا در مقابل کشش، خم شدن، و فشار مقاومت بالا در مقابل سمباده کشی و نیز سوراخ کردن و … دارای انعطاف بالا هنگام کار با دستگاه های سنتی کار با چوب . طیف گسترده ای از اندازه های متفاوت را شامل می شود.
موارد استفاده OSB تخته های OSB کاربردهای گسترده ای در صنایع دارد که می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
در صنعت ساختمان سقف، بام، کف و دیوارها
پوشش دیوار: استحکام عالی و قابل نصب بر روی سطوح کلیه دیوار ها با امکان اجرای انواع نما بر روی آن
پوشش سقف آخر (بام): عایق صوت و استحکام کافی برای اجرای بتن سبک ، بار برف و بار ناشی از باد
پوشش سقف: محکم ، سخت و مقاوم در برابر ضربه و مناسب برای سقف در سازه های LSF
زیرسازی: OSB یک بستر یکنواخت و محکم را برای نصب سرامیک ، پارکت و پوشش کف ها فراهم می کند.
مبلمان : OSB بصورت گسترده در صنعت مبلمان کاربرد دارد.
جعبه هاي بسته بندي ماشین آلات سایر کاربردهای ورق OSB ساخت سازه باربر در مبلمان، مغزی درب غرفه سازی، غرفه آرایی ساخت بیلبوردهای تبلیغاتی بسته بندی، پالت سازی و ساخت کانتینرهای حمل با شرایط خاص ساماندهی انبارها قفسه سازی، پارتیشن بندی و غیره
برای ساخت پانل ها ، برای طبقات و نیز دیوار ها و همچنین ستون ها برای ساخت ساختمان، برای ساختن عناصر داخلی ساختمان نظیر دیوار و پنل های سقف، استفاده به عنوان دکوراسیون منازل، ساختن و یا بازسازی خانه های از پیش ساخته چوبی، برای پوشاندن زیر بام
برای صنایع خودرو سازی، برای برپایی غرفه های نمایشگاهی OSB در صنعت مبلمان پنل های OSB که از آنها صحبت می شود،اغلب در بخش مبلمان ناشناخته هستند و بیشتر در بخش ساختمانی و به عنوان پانل های ساختمانی و برای پوشش سقف و … استفاده می شوند.
خصوصیات این پانل ها باعث گرایش به مطالعه درباره ی رفتارشان در بخش مبلمان شده است. چون کارایی آنها می توانست کاستی هایی را که به وسیله تخته های متداول به کار رفته مورد قبول نبود را جبران کند.
کارایی بالای پانل های OSB در مقایسه با دیگر پانل های چوبی به طور خاصی قابل توجه است.این ایده درباره ی اینکه این پانل ها می توانند در بخش مبلمان قرار بگیرند به طور اصلی از مشاهده خصوصیات الاستیک و مقاومت خمشی آنها به وجود آمده است.
فاکتور اقتصاد اغلب وقتی که می خواهیم یک ماده را در مقایسه با ماده ای دیگر برای کاربرد خاص انتخاب کنیم، از بقیه فاکتورها مهم تر است. فقط با یک برانداز سریع به صورت واضح مشخص می شود که تفاوت زیادی بین قیمت پانل های OSB با انواع دیگر از پانل ها وجود دارد.
یکی از جنبه هایی که می تواند معرفی پانل های OSB را برای خریداران جذاب تر کند، نوآوری در پرداخت نهایی است که به آنها ظاهر اصیلی می دهد. از نقطه نظر فروش، کاربرد این نوع پانل ها در مبلمان به آنها مزیت فروشی که با استاندارد کیفیت اروپا هم خوانی دارد را میدهد. انواع OSB تخته هاي OSB در 4 نوع   OSB-1 ؛ OSB-2؛ OSB-3 و OSB-4  توليد ميشوند.
OSB-1 به عنوان پايه در نظر گرفته مي شود ؛هر چه به سمت OSB-4 حركت كنيم ، ويژگي تخته ها افزايش يافته و از مرغوبيت بالاتری  برخوردار خواهند شد. بطور كلي ميتوان هر كدام از تخته هاي رده بالاتر را به جاي تخته هاي رده پايين تر استفاده كرد.
به عنوان مثال ميتوان از OSB-3 را به جاي OSB-2 استفاده نمود ولي نميتوان از OSB-2 به جاي OSB-4 استفاده كرد. OSB-1 (نوع يك) كاربرد پايه اي داشته و بيشتر در كارهاي سبك از آن استفاده مي شود. بيشترين استفاده آن در صنعت مبلمان و معماري داخلي ساختمان مي باشد. همچنين در ساخت كانتينرها نيز از آن استفاده مي شود.
OSB-2 (نوع دو) در مناطق خشك و فضاي خشك مورد استفاده قرار مي گيرد.
داراي تحمل بار بالا  بوده و مناسب براي استفاده در صنعت ساختمان می باشد و همچنین  در مواردی مثل ديوارهاي موقت، قفسه بندي، كابينت و دكوراسيون داخلي نيز استفاده مي شود. OSB-3 (نوع سه) مخصوص مناطق مرطوب و فضاي مرطوب مي باشد. داراي تحمل بار با ظرفیت  بالا  بوده و براي استفاده در صنعت ساختمان در مناطق مرطوب ايده آل مي باشد. این  محصول در سقف، كف و پوشش ديوارها قابل استفاده است. OSB-4 (نوع چهار) داراي تحمل بار بسیار بالایی بوده و مخصوص كارهاي سنگين طراحي شده است.
در هر نوع  شرايط آب و هوايي و در هر کاری مي توان از آن استفاده كرد. عاملي كه باعث به وجود آمدن چند نوع از OSB ها مي شود در واقع چسب و نوع رزين هايي است كه در طي مراحل توليد استفاده مي گردد. همچنين  فشار و دمايي كه تخته ها توليد مي شوند متفاوت است.
با استفاده از محصولات و رنگهای شرکت دیوترول میتوانیم از ورقهای OSB در محیط های داخلی کاملا مرطوب و همچنین محیط های خارجی در معرض آب و آفتاب استفاده نماییم.
برای ورود به پیج اینستاگرام شرکت آریزرنگ اینجا کلیک کنید